Optymalizacja grafiki pod SEO

Optymalizacja grafiki pod SEOOptymalizacja grafiki pod SEO

Elementy graficzne na stronie przyciągają uwagę czytelnika. Uatrakcyjniają treść, poprawiają czytelność oraz pozwalają uwypuklić najważniejsze elementy. Grafika pozwala również ściągnąć ruch na stronę z wyszukiwarki. Żeby jednak tak się stało, musi być ona odpowiednio zoptymalizowana.

Grafika powinna być dopasowana do treści, interesująca i przykuwająca uwagę. Najlepiej jest przygotować ją samemu, aby mieć pewność unikalności. Jeśli jednak nie mamy umiejętności bądź czasu na jej przygotowanie, można skorzystać z banku zdjęć. Istnieje kilka źródeł, z których legalnie możemy pobierać grafiki.

Warto sprawdzić takie serwisy jak:

  • https://pixabay.com
  • http://www.istockphoto.com/pl
  • http://pl.freeimages.com/
  • http://www.freeimages.co.uk/
  • https://pl.fotolia.com

Można również skorzystać bezpośrednio z wyszukiwarki Google. Wybierając grafikę, w narzędziach mamy opcję wysortowania obrazków z daną licencję. Przykładowo można zrobić tak, aby Google pokazywał nam jedynie zdjęcia, które możemy pobrać za darmo.

Darmowe obrazki Google

Wyszukiwarki wciąż nie są w stanie rozpoznawać treści znajdujących się na grafikach. Nie rozróżniają czy widnieje tam wykres ze statystykami czy też popularny mem. Dlatego tak ważną rzeczą jest zoptymalizowanie obrazów pod SEO, aby zwiększyć szansę na pojawienie się ich w Google Image. Jeśli nie wykonamy tej czynności, nie będziemy w stanie pozyskiwać ruchu na naszej stronie przy pomocy zdjęć. Oto elementy, na które trzeba zwrócić uwagę podczas optymalizacji grafiki.

Nazwa pliku

Nazwa ma ogromne znaczenie dla użytkownika oraz robotów wyszukiwarki. Przede wszystkim powinniśmy unikać automatycznie generowanych nazw plików, np. 843f834dsd9.jpg. Powinna ona opisywać to co jest na obrazku, przemycając tym samym słowa kluczowe. Wystrzegajmy się jednak zbyt długich nazw oraz zwyczajnego spamu. Nie używajmy również polskich znaków, a jako separator najlepiej jest wykorzystać pauzę „-”.

Rozmiar i waga obrazka

Jakość zdjęcia umieszczanego na serwerze ma znaczenie, jednakże wysoka jakość oznacza dużą wagę pliku. Takie grafiki wydłużają czas ładowania się strony, dlatego trzeba znaleźć odpowiednie rozwiązanie. Przed wrzuceniem zdjęcia na serwer, powinniśmy dokonać jego kompresji. Można to zrobić przy pomocy takich programów online jak optimizilla.com czy też tinyjpg.com, nie tracąc przy tym na jakości. Im mniejszy rozmiar, tym oczywiście lepiej, jednakże nie należy przesadzać. Zbyt duża zmiana wielkości może sprawić, że nasz obraz będzie nieczytelny. Przy naprawdę dużych obrazach warto zmienić rozszerzenie na png, co zmniejszy czas ładowania strony.

Zanim prześlemy grafikę na serwer, powinniśmy ją również przeskalować. Większość CMS – ów automatycznie dopasowuje grafiki do odpowiedniego rozmiaru. Nie ma jednak sensu wysyłać obrazów 2000 x 2000 px, jeśli mają być zmniejszone np. 10 – krotnie do 200 x 200 px.

Atrybut ALT oraz tytuł

Opis alternatywny jest bardzo ważnym elementem optymalizacji pliku graficznego pod SEO. To właśnie dzięki niemu roboty Google dowiadują się o tym co znajduje się na grafice. Jeśli zdjęcie odpowiednio wczytuje się na stronie, to ten element jest niewidoczny dla użytkowników. Atrybut ALT powinien być uzupełniony dla każdej grafiki. W opisie alternatywnym powinniśmy krótko opisać treść obrazka przy pomocy słów kluczowych w naturalnej formie – lecz bez umieszczania ich na siłę.

Jeśli chodzi o tytuł grafiki, jest to tekst, który wyświetla się użytkownikowi po najechaniu kursorem na obrazek. W zależności od rodzaju strony, możemy go uzupełnić w kreatorze (CMS) lub w kodzie (HTML). Pamiętajmy jednak, że nie powinien być on identyczny z atrybutem ALT. Tytuł również powinien zawiązywać do treści grafiki.

Tak powinien wyglądać kod strony dla obrazu z prawidłowo uzupełnionym opisem alternatywnym i tytułem:

kod html grafiki

Odpowiedni adres URL

Adres URL obrazka powinien być przyjazdy dla robotów Google oraz użytkowników. Zdecydowanie lepiej prezentuje się na pasku wyszukiwarki uporządkowany adres, niż wygenerowany automatycznie.

Osobna sitemapa XML

Jeśli nasz serwis posiada wiele zdjęć, najlepiej jest przygotować osobną sitemapę z adresami URL plików graficznych. Dzięki temu roboty wyszukiwarek będą miały większy dostęp do obrazów oraz wspomoże to ich indeksowanie.

Dane strukturalne

Od pewnego czasu zdjęcia produktowe oraz grafiki dołączane do przepisów mogą zawierać mikrodane. Dzięki uzupełnieniu danych strukturalnych wyświetlane będą dodatkowe informacje w mobilnej wyszukiwarce grafiki. Kiedy przejdziemy do bardziej szczegółowego widoku zdjęcia, poza samą grafiką wyświetlają się nam wszystkie dane, które będą wpisane jako strukturalne. Informacje te mogą dotyczyć ceny, opinii, w niektórych przypadkach nawet stanu magazynu i informacje o importerze.

Aby przypisać dane strukturalne do grafiki, najlepiej jest kierować się wskazówkami Google Developers. Powinniśmy robić to bardzo uważnie, ponieważ za błędy Google nakłada kary. Uzupełnienie mikrodanych może zwiększyć ruch na stronie oraz przyczynić się do wzrostu zainteresowania danym produktem.

Grafiki zawsze przyciągają uwagę użytkownika. Jednak wrzucenie obrazka na serwer bez uprzedniej optymalizacji może przynieść skutek odwrotny (zwiększenie czasu ładowania strony). Jeśli jednak zadbamy o odpowiednią optymalizację grafiki, mamy znacznie większą szansę pojawić się w Google Image, zwiększyć naturalny ruch na stronie, a więc w konsekwencji przyczynić się do wzrostu sprzedaży.

Damian Borucki

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
wpDiscuz