Black Friday i Cyber Monday – kilka porad dotyczących sprzedaży

Kilka lat temu przywędrowały do Europy dwa najbardziej popularne dni promocyjne w Stanach Zjednoczonych. Jest to nie lada gratka dla konsumentów, jednakże nie można zapominać, że jest to wyjątkowa okazja dla sprzedawców, którzy mogą w te dni znacznie zwiększyć swoje obroty. Aby to osiągnąć, należy jednak poczynić kilka działań marketingowych. Trzeba odpowiednio dopasować reklamę, aby zainteresować klientów swoją ofertą.

Black Friday oraz Cyber Monady są okresem zwiększonej aktywności zakupowej. Jak podaje Adobe’s Digital Index, to te dwa dni wraz z promocjami na Święto Dziękczynienia generują sumę 1,6 miliarda dolarów zakupów powiązanych z urządzeniami mobilnymi. Stany Zjednoczone nie są jednak już jedynym krajem, gdzie owe dni promocyjne są niezwykle popularne. Europa bardzo szybko przyswoiła sobie tę tradycję zza oceanu i czerpie z tego co najlepsze. Z roku na rok wydarzenia te stają się coraz bardziej popularne, a to oznacza wspaniałą wiadomość dla sprzedawców. Podczas Black Friday oraz Cyber Monday znaczny wzrost sprzedaży można zaobserwować w sklepach internetowych. Ilość zamówień w tym okresie wzrasta czasem nawet o 70%! Aby uświadomić sobie wartość najbliższych dni, warto zwrócić uwagę na dwie poniższe grafiki z Google Trends. Na pierwszej z nich widać jak na przestrzeni ostatnich lat rośnie popularność tych świąt promocyjnych. Na drugiej natomiast możemy zaobserwować, jak w zeszłym roku rosło zainteresowanie tzw. Cyber Weekendem.

 

Już 24 oraz 27 listopada kolejne święta wszystkich e-commercowych przedsiębiorców. Potencjał zakupowy w trakcie tych świąt jest zdecydowanie większy niż przed innymi świętami. Znaczne obniżki dotyczą wielu branż – od elektroniki po odzież. Warto zauważyć, że zestawienie tych dwóch dni promocyjnych tworzy właściwie czterodniowe święto zakupowe, które generuje ogromny popyt. Prócz możliwości sprzedażowych, jest to również dobra okazja do podjęcia działań wpływających na przyszłe zaangażowanie klientów. Dzięki odpowiedniej kampanii internetowej, jesteśmy w stanie zwiększyć rozpoznawalność marki, pozyskać stałych, lojalnych klientów. Jest to również świetna okazja do przygotowania się na bożonarodzeniowy szał zakupowy i wpłynięcia na wyniki w tym okresie. Oferty już zaczęły się pojawiać w internecie. Wygląda na to, że tegoroczna edycja będzie miała o wiele większe znaczenie dla polskich konsumentów niż w latach poprzednich.

Poniżej przedstawiamy kilka porad, dzięki którym Twoje możesz zwiększyć swoją skuteczność sprzedażową:

1. Wykorzystaj wcześniej stworzone reklamy. Warto prześledzić wyniki wcześniej prowadzonych kampanii, nie trzeba przecież zaczynać od zera. Jeśli brałeś udział w zeszłych edycjach, warto wykorzystać te elementy, które przyniosły najlepszy skutek. Nie warto jednak całkowicie bazować na sprawdzonych pomysłach. Nie bójmy się nowych rzeczy. Dziś social media dają wiele możliwości. Kampanią na Facebooku można zdziałać naprawdę wiele.

2. Wykorzystaj specjalny landing page, na który będą trafiać internauci zainteresowani Twoją ofertą. Pamiętaj, że powinna być treściwa oraz przejrzysta. Stwórz chwytliwy nagłówek oraz specjalną szatę. Dobrym pomysłem jest umieszczenie zegara, który będzie odliczał czas do końca wyprzedaży. Umieść miejsce do pozostawienia e-maila przez użytkownika, abyś mógł go poinformować o kolejnych atrakcjach promocyjnych.

3. Budując kampanię, wykorzystaj Black Friday oraz Cyber Monday i traktuj je całościowo. Oczywiście inaczej będzie wyglądała promocja offline (tam lepiej podzielić wyprzedaż na 2 odrębne wydarzenia), lecz działając w Internecie, warto podejść do tematu kompleksowo. Zbuduj kampanię na całe 4 dni. Oczywiście opracuj inne zniżki na każdy event i nie twórz na siłę jednego dużego wydarzenia – wspólna strategia, lecz odrębnie eksponowana.

4. Przetestuj reklamy z wykorzystaniem kreacji dynamicznej (Dynamic Creative Optimization). Dzięki temu możesz utworzyć kilka wersji reklamy i przetestować ją automatycznie na kilku grupach odbiorców. Jest to dobra okazja, aby przetestować np. swoje stare grafiki z nowo stworzonymi i sprawdzić ich efektywność.

5. W okresie promocyjnym, konieczne jest zwiększenie budżetu na reklamę. Trzeba wziąć pod uwagę, że nie tylko Ty będziesz zabiegał o daną grupę docelową. W tym czasie zwiększa się wartość danych grup, dlatego wzrastają koszty dotarcia do nich.

6. Pamiętaj, aby zintegrować swoje wszystkie strategie marketingowe. Aby cała kampania miała ręce i nogi, należy dopasować do siebie wszystkie kanały, aby były ze sobą spójne. Nawet jeśli prowadzisz jednocześnie sprzedaż online i offline, pamiętaj o dopasowaniu szaty graficznej i integracji obu kanałów.

7. Jeśli posiadasz szeroką ofertę, warto ją odpowiednio podzielić. Targetowanie konsumentów jest podstawową sprawą w efektywności sprzedaży. Zastanów się, który produkt wzbudzi największe zaangażowanie wśród danej grupy odbiorców. W ten sposób z każdym produktem możesz dotrzeć do właściwych osób.

8. Budowanie swojej pozycji w wynikach wyszukiwania jest oczywiście długotrwałym procesem. dlatego z myślą o takich wydarzeniach jak tzw. Cyber Weekend, warto inwestować w SEO odpowiednio wcześniej, aby już na samym początku osiągnąć przewagę nad konkurencją. Przed akcją sprzedażową, należy jednak upewnić się, czy właściwie zoptymalizowałeś wszystkie niezbędne dane, m.in. URL, tytuł strony, meta tagi, zdjęcia itd., pod kątem najczęściej wyszukiwanych fraz.

9. Przygotuj się na wzmożony ruch na swojej stronie. Cyber Weeknd, to szalony okres. Nie pozwól, aby szansa powielenia sprzedaży ominęła Cię ze względu na problemy z serwerem lub brakiem asortymentu. Przygotuj się na przeciążenia, braki w magazynach oraz pracę z trudnymi klientami – tylko spokój może Was uratować.

10. Usuń wszelkie przeszkody, które zniechęcają do sfinalizowania transakcji. Klienci nawet jeśli dodadzą produkt do koszyka, dosyć często nie dokonują zakupu. Przyczyn jest wiele, jednakże zazwyczaj są to 2 powody – konieczność zakładania konta oraz ukryte opłaty. Postaraj się wyeliminować te przeszkody, wyślij przypomnienie o produktach w koszyku oraz przelicz czy opłaca Ci się np. zaoferować darmową dostawę. Jeśli dbamy o klienta, jest większe prawdopodobieństwo, że do nas wrócą.

11. Po całym szale zakupowym nie zapomnij o przeanalizowaniu wszystkich podjętych działań, aby być jeszcze lepiej przygotowanym podczas kolejnej akcji promocyjnej.

Tego typy wyprzedaże są doskonałym momentem na zwiększenie zysku. Czasami wystarczy niewiele wysiłku, aby przyciągnąć do siebie klientów. Pamiętajmy jednak, że konkurencja jest ogromna, więc nie powinniśmy bać się podejmować ryzyka nowatorskimi kampaniami, bo to właśnie one mogą przynieść nam najwięcej korzyści. Powyższe porady, to tylko podstawy. Nie zamykajcie się w schematach, eksperymentujcie. Powodzenia!

 

Damian Borucki

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
wpDiscuz