Featured snippets w wyszukiwarce Google
Każdej firmie, która podejmuje kroki związane z promowaniem swojej witryny internetowej, zależy na jak najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Wiąże się to z działaniami SEO, na które składa się wiele czynników. Wysokie pozycje można zdobyć również przy pomocy płatnej kampanii AdWords, lecz nie ma to jednak nic wspólnego z wynikami organicznymi.
Spośród wyników organicznych, wybierane są fragmenty z odpowiedzią na pytanie zadane przez użytkownika. Wyjątkową rolę pełni tutaj featured snippets, czyli tzw. pozycja „0” lub Answer Box – najwyżej usytuowana i wyróżniona przez Google ze wszystkich zaindeksowanych witryn. Kiedy wpisujemy w okno wyszukiwarki jakieś pytanie, oczekujemy konkretnej odpowiedzi. Następnie Google podsyła nam linki do stron, na których możemy ją znaleźć, wyświetlając nad nimi fragment najtrafniejszej odpowiedzi. Featured snippets zajmuje pozycje „0” i wyświetlane jest w osobnej ramce razem z grafiką (jeśli jest dostępna) oraz link do strony, z której pochodzi dany fragment. Czasem zdarza się, że reklamy AdWords są usytuowane wyżej, ale tylko wtedy, kiedy wyszukiwana fraza została wykupiona w platformie AdWords. Answer Box poprawia użyteczność wyszukiwarki Google szczególnie dla urządzeń mobilnych, ponieważ zazwyczaj nie musimy nawet przechodzić na stronę docelową, aby uzyskać odpowiedź na zadane przez nas pytanie. Warto zaznaczyć, że w featured snippets nie znajduje się strona z 1. pozycji, lecz ta z najlepszą strukturą strony i wzorową optymalizacją kodu.
Podstawowe pytanie brzmi – jak znaleźć się na pozycji „0”? Trudno jest jednoznacznie odpowiedzieć na te pytanie, ponieważ wytyczne związane z featured snippets są ściśle strzeżone przez Google. Jednak opierając się na obserwacjach, można wysunąć kilka wniosków.
Strona znajdująca się w Answer Boxie bezwzględnie musi zawierać trafną i krótko sformułowaną odpowiedź na postawione przez internautę pytanie. Ilość znaków wyświetlana w featured snippets wynosi ok. 300 znaków. Aby więc znaleźć się na wyróżnionej pozycji, należy zadbać o tworzenie prostych i konkretnych odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Ważną rolę odgrywa również optymalizacja treści pod kątem SEO. Wyświetlany fragment w featured snippets musi zawierać frazę kluczową. Najlepiej jest, kiedy w treści znajduje się całe pytanie opatrzone tagiem H1, a tuż pod nim krótka i treściwa odpowiedź. Pozwoli to robotowi określić, który fragment tekstu jest najbardziej istotny. Dobre metryki zachowania użytkowników również mają znaczenie. Warto więc zadbać o odpowiedni współczynnik odrzuceń oraz czas na stronie spędzany przez użytkownika. Nie można zapomnieć również o optymalizacji grafiki, o czym można przeczytać w moim poprzednim wpisie optymalizacja grafiki pod SEO.
Istotną rolę odgrywa także dotychczasowa pozycja w rankingu Google. Nasza witryna powinna znajdować się przynajmniej w TOP 20. Małe szanse na pojawienie się na pozycji „0” będzie miała strona słabej jakości oraz nowo stworzona. Featured snippets świadczy o tym, że dana witryna www jest godna zaufania i wartościowa. Umieszczenie strony w Answer Boxie bezsprzecznie pozytywnie wpłynie nie tylko na ruch na stronie, ale również na wizerunek w sieci. Dodatkowo strony w featured snippets otrzymują bonus w postaci ponownego wyświetlania się w wynikach organicznych, co sprawia, że pojawiają się na pierwszej stronie dwukrotnie. Powoli jednak Google zaczyna usuwać strony z wyników organicznych, które znajdują się w answer boxie. Daje to dodatkowe miejsce dla innych, aby znaleźć się w top 10. Zmiany są wprowadzane sukcesywnie i można je zaobserwować np. w Kanadzie.