Media społecznościowe – czy warto być na każdym portalu?
Nie ulega wątpliwości, że obecność firm w mediach społecznościowych jest bardzo ważna. Nie chodzi jedynie o pozyskiwanie klientów, ale również o budowanie pozytywnego wizerunku marki i ogólnej rozpoznawalności. Niepokojące jednak jest to, że wiele firm wychodzi z założenia, ze musi być obecna wszędzie (bo przecież im więcej tym lepiej) i bez zastanowienia zakładają konta na wszystkich możliwych platformach. Czy powinni lepiej przemyśleć tę kwestię?
Panuje jedno błędne założenie, że must have współczesnego marketingu to obecność we wszystkich modnych social mediach (Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Snapchat, TikTok, Quora, YouTube, Pinterest, Tumblr itd.). Pamiętajmy, że kanały te służą do komunikacji. Ciężko jest skutecznie i regularnie komunikować się z ludźmi we wszystkich tych miejscach. Przecież nie chcemy, aby jakiś klient czuł się pomijany, prawda?
Zanim wybierzemy kanały, przez które chcemy się komunikować z klientami, musimy odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Przede wszystkim należy mieć dokładnie sprecyzowaną grupę docelową. Przecież zupełnie inny target znajduje się np. na TikToku i LinkedInie. Kiedy już wiemy do kogo chcemy kierować przekaz, musimy dokładnie określić swoje możliwości i potrzeby. Jeśli nie będziemy w stanie regularnie aktualizować treści, nie warto nawet zakładać konta. Znajdą się osoby, które stwierdzą, że i tak lepiej tam być, nawet jeśli nic się nie dzieje “bo ktoś przecież może zobaczyć, że coś takiego istnieje”. Po pierwsze – bez aktywności nikt i tak nie dostrzeże naszej firmy, po drugie – brak aktywności wzbudza raczej negatywne odczucia. Potencjalny klient nie pomyśli, że firma nie znalazła czasu na dodanie nowego posta, lecz raczej, że nie dopełnia swoich obowiązków lub już w ogóle nie funkcjonuje.
Nie każda branża pasuje do danego medium społecznościowego. Ciężko sobie wyobrazić np. zakład pogrzebowy na Snapchacie, prawda? Nie jest oczywiście wykluczone, że nie dałoby się tam regularnie działać, jednakże należy odpowiedzieć sobie na pytanie czy warto poświęcać na to czas i pieniądze.
Musisz określić cel swojej obecności w social mediach. Odpowiednie kanały trzeba dobierać pod względem grupy docelowej, publikowanych treści oraz trudności obsługi. Najbardziej popularny jest oczywiście Facebook z powodu swojej uniwersalności – bogaty w różnorodne treści, formaty i rodzaje przekazów. Dodatkowo znaleźć tam można niemal każdą grupę docelową.
Trudność dodawania treści również jest kwestią, którą należy wziąć pod uwagę. O wiele łatwiej jest przygotować wpis na Twittera niż film na YouTube’a. Często powielanym błędem jest dokładne kopiowanie tekstu na wszystkie portale. Nie warto tego robić, ponieważ wszędzie obowiązują inne zasady i pożądany jest inny content.
Social media to ogromny pożeracz czasu. Przygotowywanie materiałów, sprawdzanie konkurencji, odpowiadanie na komentarze i wiadomości prywatne jest niezwykle czasochłonne. Z tego powodu nie zawsze opłaca się samemu prowadzić komunikacje w mediach społecznościowych. W w wielu przypadkach najlepszym rozwiązaniem będzie oddanie obsługi w ręce agencji marketingowych. Nie tylko zyskujemy na tym sporo czasu, ale często, mimo pozorów, jest to tańsze rozwiązanie.
Podsumowując – zamiast starać się być na siłę na kilku portalach społecznościowych, warto skupić się na jednym, aby móc dostarczać wartościowy i atrakcyjny content.