Audyt SEO – na co zwrócić uwagę?

Audyt SEO jest raportem przygotowanym w oparciu o dogłębną analizę strony internetowej. Jest on wykonywany na podstawie przeglądu poszczególnych czynników, które mają znaczenie przy ustalaniu pozycji strony w wyszukiwarce. Audyt określa stopień dopasowania witryny do wymagań i preferencji wyszukiwarki, pokazując przy tym jej słabe i mocne strony. Ze względu na to, iż algorytmy są często aktualizowane, podczas wykonywania audytu należy brać pod uwagę najnowszą wiedzę. Zabieg ten umożliwia wykrycie błędów, które m.in. źle wpływają na indeksację strony oraz uwypukla elementy, które należy bezwzględnie poprawić, aby strona miała szansę uzyskać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.

Wykonanie audytu jest niezbędne, kiedy przy wielu działaniach nowa strona nie chce się piąć w górę w rankingu lub kiedy na stronie zauważyliśmy nagły spadek ruchu pochodzącego z organicznych wyników wyszukiwania. Sam audyt SEO nie jest wykonywany jedynie w nagłych sytuacjach, ponieważ pomaga on dopasować stronę do najnowszych wymagań wyszukiwarek internetowych, co oczywiście przekłada się na zwiększenie ruchu na stronie. Audyt pozwala również zaoszczędzić pieniądze, które wydajemy na działania nie przynoszące rezultatów. Korzyści jest naprawdę wiele. Teraz przyjrzyjmy się poszczególnym elementom, na które należy zwrócić szczególną uwagę podczas wykonywania takiego audytu SEO:

Metatagi

Są to podstawowe informacje dla robota wyszukiwarki o zawartości serwisu. Dzielą się one na trzy grupy:

  • TITLE – jest to najważniejszy znacznik, który służy do nadania stronie tytułu. Wyszukiwarki internetowe używają go podczas wyświetlania stron na liście wyników wyszukiwania. Ważne jest, aby w tym znaczniku znajdowały się frazy kluczowe.
  • DESCRIPTION – służy do nadania stronie opisu. Znajdziemy go wyłącznie w wynikach wyszukiwania. Jest to jedyne miejsce na stronie czy w przeglądarce, w którym ten element jest widoczny. Warto zadbać o jego poprawne działanie oraz wyświetlanie, ponieważ treść opisu strony często decyduje o tym, że użytkownik kliknie w dany link.
  • KEYWORDS – słowa kluczowe nie są widoczne na stronie www, lecz mają jedynie poinformować przeglądarkę o tematyce strony. Ze względu na częste stosowanie przez webmasterów technik manipulacyjnych, wartość tego znacznika straciła na wartości. Osobiście uważam, że nie należy jednak z niego całkowicie rezygnować, ponieważ może mieć nadal pozytywny wpływ na nasycenie słów kluczowych na stronie.

 

Stosunek treści do kodu

Ogólnie zakłada się, powinien on wynosić co najmniej 10%. Warto jednak zadbać o to, aby na poszczególnych podstronach unikalnej i wartościowej treści było jak najwięcej.

Duplikacja treści i canonical

Robot Google premiuję strony internetowe, które posiadają ciekawą oraz unikalną treść. Serwisy posiadające teksty skopiowane z innych stron, tak naprawdę nie mają większych szans na zadowalającą pozycję w wynikach wyszukiwania. Czasem zdarza się, że takie same treści są dostępne pod różnymi URL-ami w obrębie jednego serwisu. Atrybut „rel=”canonical” pomaga niwelowaniu zjawiska duplicate content.

Nagłówki (znaczniki H)

Dzięki nim podpowiadamy robotowi Google najważniejsze treści artykułu. W nagłówkach warto uwzględniać więc słowa kluczowe.

Zbyt duża ilość znaków w adresie URL i jego struktura

Google nie lubi podstron, które są zbyt długie. Zdecydowanie woli krótkie adresy i właśnie je promuje. W dodatku powinny one posiadać prawidłową strukturę – najlepiej słowa oddzielone myślnikami.

Obrazki

Jest to bardzo ważny punkt w kontekście testu prędkości strony. Do wykonania takiego testu pomocne jest narzędzie PageSpeed Insights. Brak skompresowanych obrazków bardzo źle wpływa na ogólne funkcjonowanie naszej strony. Drugim i równie ważnym elementem jest znacznik ALT. Nazwa pliku graficznego powinna odzwierciedlać to, co pokazuję grafika. Warto przy tym użyć słów kluczowych. Każdy taki obrazek powinien być opisany znacznikiem ALT.

Błąd 404

Jest to strona, którą widzi użytkownik usiłujący wejść na nieistniejąca stronę serwisu (uszkodzony link, źle wpisany URL lub strona została usunięta). Standardowe strony 404 różnią się w zależności od usługodawcy internetowego, lecz zazwyczaj nie zawierają żadnych użytecznych informacji. W takim wypadku odwiedzający opuszcza naszą witrynę. Warto utworzyć niestandardową stronę 404, która będzie zawierać odpowiedni komunikat i zachęci użytkownika do dalszego przeglądania. W niektórych wypadkach warto również rozważyć przekierowanie na stronę główną.

Przekierowania

Przekierowanie 301 to informacja dla robota wyszukiwarki, o przejściu na inną stronę. Bez tego elementu algorytm Google może widzieć nawet kilka stron (www.example.pl, http://example.pl, http://www.example.pl itd.). Użytkownik widzi tylko example.pl, ale Google podchodzi do tego inaczej. Warto zadbać o przekierowania do adresu sugerowanego, najlepiej za pomocą reguł .httaccess

Robots.txt

Plik robots.txt to umieszczany w katalogu głównym serwisu plik, który wskazuje te części serwisu, które nie są dostępne dla robotów wyszukiwarek.

Audyt może również zawierać takie elementy jak:

  • responsywność strony
  • aktualna widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania
  • analiza jakości linków przychodzących
  • analiza konkurencji
  • wdrożenie nowych funkcjonalności na stronie

Damian Borucki

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
wpDiscuz