Jak widzi nas Facebook i reklamodawcy? Sporo informacji zostawiamy w sieci.

Żyjemy w czasach globalnej cyfryzacji. Większość osób codziennie aktywnie działa w mediach społecznościowych, a Facebook każdego miesiąca ma 2 mld aktywnych użytkowników. Cały czas jednak nie zdajemy sobie sprawy, jak wiele informacji o sobie zostawiamy w sieci. Cały proceder zaczynamy od podawania wszelkich danych przy zakładaniu profilu i opisywania wydarzeń ze swojego życia. Oczywiście robimy to w pełni świadomie, przykładowo wstawiając zdjęcia z włączoną lokalizacją. Inne dane są jednak często gromadzone bez naszej wiedzy i wykorzystywane do wyświetlania reklam.

Sprawy jednak poszły o wiele dalej niż np. geolokalizacja, dzięki której Google dokładnie wie w którym miejscu byliśmy danego dnia o danej godzinie. W dodatku mając wgląd do naszej poczty, sczytuje dane, przegląda zaplanowane spotkania, wszelkie bilety i proponuje nam kompleksową pomoc związaną z dojazdem, hotelem, przypomina o wydarzeniach – wszystko oczywiście dla naszego dobra i wygody 😉

Amerykańska wersja Messengera za pomocą mikrofonu nasłuchuje dźwięki, a następnie je interpretuje. Sprawa wydaje się być abstrakcyjna, jednakże władze Facebooka przyznają się do tego otwarcie. Twierdzą, że gromadzone informacje są im potrzebne wyłącznie do rozpoznawania muzyki, programów telewizyjnych i proponowania użytkownikom, żeby napisali o tym na swojej tablicy.

Te tłumaczenie wydaje się nie być do końca zgodne z prawdą. Pracownicy Uniwersytetu Południowej Florydy twierdzą, że aplikacja dokładnie przysłuchuje się wszystkim rozmowom. Potwierdzają to liczne eksperymenty, podczas których w pobliżu telefonu poruszano określone tematy, a następnie Facebook pokazywał reklamy z nimi związane. Co ciekawe, docierają do mnie głosy, że takie przypadki zdarzają się również w Polsce – sam byłem tego świadkiem (jeśli przyjmiemy, że nie był to niezwykły zbieg okoliczności).

Nie jesteśmy w stanie dokładnie zweryfikować ile Facebook o nas wie. Nasze największe sekrety być może nie są mu znane, wie jednak na tyle dużo, aby bezbłędnie podsyłać nam reklamy, które będą w stanie nas zaciekawić.

Facebook każdego dnia zbiera o nas informacje. Zazwyczaj dzieje się to przy okazji naszej aktywności. Na ich podstawie tworzone są konkretne profile reklamowe. Właśnie w taki sposób na stronach pojawiają się wszelkie propozycje. Jako użytkownicy możemy jednak sprawdzić do jakich grup zostaliśmy zakwalifikowani. Aby to zrobić należy znaleźć dowolną reklamę i postępować zgodnie z poniższą instrukcją.

  1. Na reklamie kliknij strzałkę po prawej stronie i wybierz „Dlaczego to widzę?”.
  2. Wchodzimy w „Zarządzaj swoimi ustawieniami reklam”.
  3. W zakładce „Twoje informacje” wybieramy „Twoje kategorie”.

W tym miejscu możemy zobaczyć w jaki sposób widzi nas Facebook oraz sami reklamodawcy. Możemy tu również wyłączyć funkcję profilowania pod kątem reklam. Niestety, nie sprawi to, że na naszej tablicy przestaną pokazywać się reklamy, lecz zwyczajnie będą one bardziej przypadkowe i mniej interesujące.

Damian Borucki

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
wpDiscuz