Agencja Interaktywna SITAB 鈽吢燘ydgoszcz ul. Stomy 2聽鈽 +(48) 52 561 01 20聽聽聽聽聽鈽吢犅犅犅犅燙zynne: Poniedzia艂ek - Pi膮tek 9:00 - 17:00

Pozycjonowanie film贸w na YouTube – kilka wskaz贸wek

YouTube jest drug膮 na 艣wiecie wyszukiwark膮 na li艣cie popularno艣ci. Miesi臋czna liczba wyszukiwa艅 przekracza 3 mld, a dynamika przyrostu zapyta艅 jest o wiele szybsza ni偶 w obr臋bie wyszukiwarki Google. Kana艂y na YouTube coraz cz臋艣ciej s膮 znacz膮cym narz臋dziem specjalist贸w od marketingu. Platforma ta wykorzystywana jest przez firmy do promocji swoich produkt贸w i us艂ug. Nagrania wideo bardzo sprawdzaj膮 si臋 jako poradniki, instrukcje oraz zaproszenia na eventy. Jest to r贸wnie偶 dobry spos贸b na przedstawienie dzia艂alno艣ci firmy od 艣rodka, a tym samym wzmocnienie zaufania.

Z czasem wielu bloger贸w decyduje si臋 pozyskiwa膰 odbiorc贸w w艂a艣nie na YouTube, a kiedy ju偶 zbuduj膮 solidn膮 grup臋 subskrybent贸w, przerzucaj膮 ci臋偶ar swojej dzia艂alno艣ci w艂a艣nie na t臋 platform臋. Coraz cz臋艣ciej firmy, w celu zwi臋kszenia ruchu na stronie, udost臋pniaj膮 wideo i staraj膮 si臋 dzi臋ki temu zwi臋kszy膰 konwersj臋. Warto zauwa偶y膰, 偶e na YouTube powstaje coraz wi臋cej warto艣ciowej tre艣ci, co u偶ytkownicy zdecydowanie doceniaj膮, staj膮c si臋 bardziej aktywni.

Od kilku lat filmy zaczynaj膮 dominowa膰 na rynku, zwi臋kszaj膮 konwersj臋 oraz wzmacniaj膮 wizerunek firm. Nie mo偶na zaprzeczy膰, 偶e YouTube okaza艂 si臋 mie膰 o wiele wi臋kszy potencja艂 ni偶 jedynie miejsce przer贸bek seriali z pod艂o偶onym g艂osem Ivony, b膮d藕 teledysk贸w muzycznych. Kana艂y na YouTube staj膮 si臋 konkurencj膮 dla program贸w telewizyjnych, a ich jako艣膰 oraz r贸偶norodno艣膰 wci膮偶 ro艣nie. Na popularno艣膰 publikowanych film贸w wp艂ywa wiele czynnik贸w. Dzi艣 skupimy si臋 na elementach, kt贸re wp艂ywaj膮 na pozycj臋 film贸w w wynikach wyszukiwania w YouTube oraz wyszukiwarce Google.

Na przestrzeni lat mo偶na by艂o zaobserwowa膰 spore zmiany w wynikach wyszukiwania. Pokrewny Google’owi serwis YouTube zosta艂 mocno wyeksponowany do tego stopnia, 偶e obecnie cz臋sto filmy prze艣cigaj膮 wyniki organiczne wyszukiwarki Google. Dla niemal ka偶dego zapytania mamy odpowiadaj膮cy mu film na YouTube, kt贸ry wy艣wietlany jest na 1 stronie SERP (czasami jest ich tam znacznie wi臋cej).

Przejd藕my teraz do konkret贸w i skupmy si臋 na tym od czego w og贸le powinni艣my zacz膮膰, je艣li chcemy, aby nasz film by艂 widoczny. Istnieje kilka podstawowych czynnik贸w, na kt贸re nale偶y zwr贸ci膰 szczeg贸ln膮 uwag臋. Tak jak przy pozycjonowaniu strony www, powinni艣my zacz膮膰 od doboru s艂贸w kluczowych. Oczywi艣cie u偶yteczny b臋dzie Planer s艂贸w kluczowych, kt贸ry pomo偶e nam w ich selekcji i wska偶e 艣redni膮 liczb臋 wyszukiwa艅 w miesi膮cu. M贸wimy tu oczywi艣cie o wyszukiwarce Google. Ma to jednak spore znaczenie przy pozycjonowaniu film贸w, poniewa偶 jak ju偶 wspomnia艂em wcze艣niej, dla cz臋sto wyszukiwanej frazy, pr贸cz tradycyjnych wynik贸w organicznych, pojawiaj膮 si臋 r贸wnie偶 filmy z YouTube. Osi膮gni臋cie wysokiej pozycji na takie zapytania mo偶e przynie艣膰 wiele ods艂on. Je艣li jednak chodzi o wyszukiwark臋 YouTube, to zdecydowanie wa偶niejszym narz臋dziem jest Display Planner. Pozwala ono zaw臋zi膰 filtrowanie reklam jedynie do film贸w, co pozwoli uzyska膰 podpowiedzi fraz wraz z poziomem ich trafno艣ci. Inne pomocne narz臋dzie znajduje si臋 na stronie: http://keywordtool.io/youtube

Je艣li dokonali艣my analizy i wyboru s艂贸w kluczowych, to mo偶emy przyst膮pi膰 do optymalizacji pod k膮tem fraz. Dzieli si臋 ona na kilka cz臋艣ci:

 

Tytu艂 filmu

Jest to jeden z wa偶niejszych element贸w promowania filmu, kt贸ry jako jeden z pierwszych przyci膮ga uwag臋 odbiorcy. Zaleca si臋, aby posiada艂 przynajmniej 5 s艂贸w. Warto, aby w tytule znalaz艂y si臋 s艂owa kluczowe, poniewa偶 u艂atwi to pozycjonowanie w wyszukiwarce. Powinien by膰 on ciekawy, przyci膮gaj膮cy uwag臋, a jednocze艣nie musi odzwierciedla膰 tre艣膰 filmu. W niekt贸rych przypadkach warto r贸wnie偶 doda膰 nazw臋 firmy. Nale偶y jednak pami臋ta膰, aby tytu艂 by艂 stosunkowo kr贸tki i konkretny, poniewa偶 zbyt d艂ugie tytu艂y mog膮 by膰 automatycznie uci臋te.

Opis filmu

Powinien jak najlepiej opisywa膰 tre艣膰 filmu, lecz w taki spos贸b, aby zawiera艂 r贸wnie偶 frazy kluczowe. Nale偶y pami臋ta膰, 偶e tak jak w przypadku wyszukiwarki Google, tekst powinien by膰 unikalny. W wynikach wyszukiwania wy艣wietlanych jest 150 pierwszych znak贸w, dlatego te偶 w pierwsz膮 cz臋艣膰 opisu nale偶y nasyci膰 s艂owami kluczowymi. Bardzo wa偶ne, aby nasz opis by艂 na tyle ciekawy, 偶eby zach臋ca艂 u偶ytkownik贸w do odtworzenia filmu i zwi臋kszenia CTR. Warto doda膰 r贸wnie偶 link do strony/podstrony naszego serwisu oraz materia艂贸w dodatkowych, gdzie u偶ytkownicy mogliby dowiedzie膰 si臋 czego艣 wi臋cej.聽

Tagi

Tagi pozwalaj膮 na precyzyjniejsze wy艣wietlanie film贸w w wyszukiwarce YouTube. Powinny by膰 dobrane pod k膮tem tre艣ci filmu oraz bran偶y, aby mocniej zwi膮za膰 film z kategori膮. Nie zapomnijmy r贸wnie偶 o s艂owach kluczowych. Warto w pe艂nym stopniu wykorzysta膰 te miejsce oraz doda膰 do fraz przymiotniki (np. ciekawe, przydatne, najnowsze), poniewa偶 w艂a艣nie takich zapyta艅 u偶ywaj膮 u偶ytkownicy.

Nazwa pliku wideo

Niewiele os贸b zwraca na to uwag臋, ale w samej nazwie pliku warto zawrze膰 fraz臋 kluczow膮. Mo偶e mie膰 to znaczenie w celu ostatecznego ustalenia po艂o偶enia naszego filmu.

Powy偶sze elementy s膮 bardzo wa偶ne pod wzgl臋dem widoczno艣ci filmu w wynikach wyszukiwania, lecz istnieje jeszcze kilka istotnych czynnik贸w, kt贸re maj膮 wp艂yw na ranking strony w serwisie YouTube. Oto kilka najwa偶niejszych:

 

Data do艂膮czenia do YouTube

Nie jest to jaki艣 bardzo wa偶ny czynnik, lecz nale偶y o nim pami臋ta膰. Im wi臋kszy sta偶 ma nasz kana艂, tym wi臋kszy 鈥濼rustrank鈥 posiada. Ma to oczywi艣cie znaczenie tylko wtedy, kiedy by艂 on prowadzony regularnie i we w艂a艣ciwy spos贸b.

D艂ugo艣膰 czasu ogl膮dania filmiku przez u偶ytkownik贸w

Je艣li u偶ytkownicy ogl膮daj膮 film w ca艂o艣ci, daj膮 oni do zrozumienia algorytmowi, 偶e film jest interesuj膮cy i warty promowania. Je艣li mamy zbyt wysoki wsp贸艂czynnik odrzuce艅, negatywnie wp艂ywa to na pozycj臋 w rankingu.

Liczba odtworze艅

Jest to bardzo wa偶ny czynnik wp艂ywaj膮cy na ranking YouTube. Oczywi艣cie im bardziej popularny jest film, tym wi臋ksze prawdopodobie艅stwo, 偶e pojawi si臋 w wynikach wyszukiwania. Warto zaznaczy膰, 偶e powy偶sza zasada sprawdza si臋 jedynie do pozytywnie ocenianych film贸w.

Ilo艣膰 subskrypcji

Im wi臋ksz膮 liczb臋 subskrybent贸w posiada kana艂, tym zwi臋ksza si臋 jego 鈥濼rustrank鈥. Jasno z tego wynika, 偶e je艣li nasz kana艂 b臋dzie posiada艂 du偶膮 ilo艣膰 鈥瀞ub贸w鈥, to istnieje wi臋ksze prawdopodobie艅stwo, 偶e pojawimy si臋 w organicznych wynikach wyszukiwarki. Opieraj膮c si臋 na zasadzie call to action, warto w filmie lub opisie zach臋ci膰 do subskrypcji kana艂u.

Inne media spo艂eczno艣ciowe

Zawsze warto promowa膰 swoje nagrania na najpopularniejszych serwisach spo艂eczno艣ciowych, jakimi s膮 Facebook, Google+, Twitter, Pinterest czy LinkedIn. Dzia艂ania te mog膮 przyczyni膰 si臋 do pozyskania nowych widz贸w i subskrybent贸w. Je艣li prowadzimy jakiego艣 rodzaju dzia艂ania mailingowe, to warto r贸wnie偶 tam poinformowa膰 o nowym materiale oraz poprosi膰 o podzielenie si臋 nim ze znajomymi.

Linki prowadz膮ce do filmu/kana艂u

Linki s膮 istotnym elementem rankingowym w YouTube. Dzia艂a to tak samo jak w pozycjonowaniu tradycyjnych tre艣ci 鈥 im wi臋cej pozyskamy warto艣ciowych link贸w do naszego filmu, tym wi臋ksze mamy szanse na wysok膮 pozycj臋 w rankingu. Warto r贸wnie偶 korzysta膰 z kodu osadzenia na zewn臋trznych serwisach internetowych. Wysokie zaanga偶owanie widz贸w na takich stronach mo偶e by膰 wa偶nym sygna艂em dla algorytmu.

Jako艣膰 publikowanych materia艂贸w

My艣l臋, 偶e ten punkt jest dosy膰 oczywisty. U偶ytkownicy oczekuj膮 materia艂贸w najwy偶szej jako艣ci i ch臋tniej wybior膮 nagranie w jako艣ci HD ni偶 standardowej. Jest to tym bardziej istotne, poniewa偶 materia艂y HD s膮 wyr贸偶niane przez serwis YouTube.

Zaanga偶owanie i interakcja

Nigdy nie powinni艣my zostawia膰 filmu samego sobie. Je艣li pojawiaj膮 si臋 pod nim komentarze, powinni艣my stara膰 si臋 zawsze na nie odpisywa膰. Je艣li u偶ytkownicy b臋d膮 mieli 艣wiadomo艣膰, 偶e osoba po drugiej stronie odpowie im na zadane pytanie, to z wi臋ksz膮 ch臋ci膮 uczyni to kolejny raz. W dodatku zaw臋zi to relacje autor 鈥 widz oraz zach臋ci do subskrypcji kana艂u.

Jak wida膰 wiele czynnik贸w ma znaczenie przy ustalaniu rankingu w wynikach wyszukiwania. Jedne bardziej lub mniej wp艂ywaj膮 na pozycj臋, jednak偶e zawsze warto o nie zadba膰. Oczywi艣cie nie s膮 to wszystkie elementy, poniewa偶 nikt nie zna dok艂adnego algorytmu odno艣nie pozycji film贸w na YouTube oraz proporcji warto艣ciowania tych element贸w. Zastosowanie si臋 jednak do powy偶szych wytycznych powinno znacz膮co wp艂yn膮膰 na pozycj臋 filmu w wyszukiwarce. O ile na niszowe frazy czasem wystarczy jedynie w艂a艣ciwa optymalizacja tytu艂贸w i opis贸w, tak przy popularniejszych s艂owach kluczowych konieczna jest promocja materia艂贸w.

Pami臋tajcie jednak, 偶e wszystkie powy偶sze elementy s膮 niezmiernie wa偶ne, lecz najistotniejsze w tym jest samo nagranie oraz pomys艂 na kana艂. Ludzie oczekuj膮 ciekawych, oryginalnych, warto艣ciowych i przyst臋pnych tre艣ci. Dopiero po艂膮czenie ciekawego contentu z powy偶szymi wskaz贸wkami mo偶e przynie艣膰 sukces.