Pozycjonowanie filmów na YouTube – kilka wskazówek

5
(1)

YouTube jest drugą na świecie wyszukiwarką na liście popularności. Miesięczna liczba wyszukiwań przekracza 3 mld, a dynamika przyrostu zapytań jest o wiele szybsza niż w obrębie wyszukiwarki Google. Kanały na YouTube coraz częściej są znaczącym narzędziem specjalistów od marketingu. Platforma ta wykorzystywana jest przez firmy do promocji swoich produktów i usług. Nagrania wideo bardzo sprawdzają się jako poradniki, instrukcje oraz zaproszenia na eventy. Jest to również dobry sposób na przedstawienie działalności firmy od środka, a tym samym wzmocnienie zaufania.

Z czasem wielu blogerów decyduje się pozyskiwać odbiorców właśnie na YouTube, a kiedy już zbudują solidną grupę subskrybentów, przerzucają ciężar swojej działalności właśnie na tę platformę. Coraz częściej firmy, w celu zwiększenia ruchu na stronie, udostępniają wideo i starają się dzięki temu zwiększyć konwersję. Warto zauważyć, że na YouTube powstaje coraz więcej wartościowej treści, co użytkownicy zdecydowanie doceniają, stając się bardziej aktywni.

Od kilku lat filmy zaczynają dominować na rynku, zwiększają konwersję oraz wzmacniają wizerunek firm. Nie można zaprzeczyć, że YouTube okazał się mieć o wiele większy potencjał niż jedynie miejsce przeróbek seriali z podłożonym głosem Ivony, bądź teledysków muzycznych. Kanały na YouTube stają się konkurencją dla programów telewizyjnych, a ich jakość oraz różnorodność wciąż rośnie. Na popularność publikowanych filmów wpływa wiele czynników. Dziś skupimy się na elementach, które wpływają na pozycję filmów w wynikach wyszukiwania w YouTube oraz wyszukiwarce Google.

Na przestrzeni lat można było zaobserwować spore zmiany w wynikach wyszukiwania. Pokrewny Google’owi serwis YouTube został mocno wyeksponowany do tego stopnia, że obecnie często filmy prześcigają wyniki organiczne wyszukiwarki Google. Dla niemal każdego zapytania mamy odpowiadający mu film na YouTube, który wyświetlany jest na 1 stronie SERP (czasami jest ich tam znacznie więcej).

Przejdźmy teraz do konkretów i skupmy się na tym od czego w ogóle powinniśmy zacząć, jeśli chcemy, aby nasz film był widoczny. Istnieje kilka podstawowych czynników, na które należy zwrócić szczególną uwagę. Tak jak przy pozycjonowaniu strony www, powinniśmy zacząć od doboru słów kluczowych. Oczywiście użyteczny będzie Planer słów kluczowych, który pomoże nam w ich selekcji i wskaże średnią liczbę wyszukiwań w miesiącu. Mówimy tu oczywiście o wyszukiwarce Google. Ma to jednak spore znaczenie przy pozycjonowaniu filmów, ponieważ jak już wspomniałem wcześniej, dla często wyszukiwanej frazy, prócz tradycyjnych wyników organicznych, pojawiają się również filmy z YouTube. Osiągnięcie wysokiej pozycji na takie zapytania może przynieść wiele odsłon. Jeśli jednak chodzi o wyszukiwarkę YouTube, to zdecydowanie ważniejszym narzędziem jest Display Planner. Pozwala ono zawęzić filtrowanie reklam jedynie do filmów, co pozwoli uzyskać podpowiedzi fraz wraz z poziomem ich trafności. Inne pomocne narzędzie znajduje się na stronie: http://keywordtool.io/youtube

Jeśli dokonaliśmy analizy i wyboru słów kluczowych, to możemy przystąpić do optymalizacji pod kątem fraz. Dzieli się ona na kilka części:

 

Tytuł filmu

Jest to jeden z ważniejszych elementów promowania filmu, który jako jeden z pierwszych przyciąga uwagę odbiorcy. Zaleca się, aby posiadał przynajmniej 5 słów. Warto, aby w tytule znalazły się słowa kluczowe, ponieważ ułatwi to pozycjonowanie w wyszukiwarce. Powinien być on ciekawy, przyciągający uwagę, a jednocześnie musi odzwierciedlać treść filmu. W niektórych przypadkach warto również dodać nazwę firmy. Należy jednak pamiętać, aby tytuł był stosunkowo krótki i konkretny, ponieważ zbyt długie tytuły mogą być automatycznie ucięte.

Opis filmu

Powinien jak najlepiej opisywać treść filmu, lecz w taki sposób, aby zawierał również frazy kluczowe. Należy pamiętać, że tak jak w przypadku wyszukiwarki Google, tekst powinien być unikalny. W wynikach wyszukiwania wyświetlanych jest 150 pierwszych znaków, dlatego też w pierwszą część opisu należy nasycić słowami kluczowymi. Bardzo ważne, aby nasz opis był na tyle ciekawy, żeby zachęcał użytkowników do odtworzenia filmu i zwiększenia CTR. Warto dodać również link do strony/podstrony naszego serwisu oraz materiałów dodatkowych, gdzie użytkownicy mogliby dowiedzieć się czegoś więcej. 

Tagi

Tagi pozwalają na precyzyjniejsze wyświetlanie filmów w wyszukiwarce YouTube. Powinny być dobrane pod kątem treści filmu oraz branży, aby mocniej związać film z kategorią. Nie zapomnijmy również o słowach kluczowych. Warto w pełnym stopniu wykorzystać te miejsce oraz dodać do fraz przymiotniki (np. ciekawe, przydatne, najnowsze), ponieważ właśnie takich zapytań używają użytkownicy.

Nazwa pliku wideo

Niewiele osób zwraca na to uwagę, ale w samej nazwie pliku warto zawrzeć frazę kluczową. Może mieć to znaczenie w celu ostatecznego ustalenia położenia naszego filmu.

Powyższe elementy są bardzo ważne pod względem widoczności filmu w wynikach wyszukiwania, lecz istnieje jeszcze kilka istotnych czynników, które mają wpływ na ranking strony w serwisie YouTube. Oto kilka najważniejszych:

 

Data dołączenia do YouTube

Nie jest to jakiś bardzo ważny czynnik, lecz należy o nim pamiętać. Im większy staż ma nasz kanał, tym większy „Trustrank” posiada. Ma to oczywiście znaczenie tylko wtedy, kiedy był on prowadzony regularnie i we właściwy sposób.

Długość czasu oglądania filmiku przez użytkowników

Jeśli użytkownicy oglądają film w całości, dają oni do zrozumienia algorytmowi, że film jest interesujący i warty promowania. Jeśli mamy zbyt wysoki współczynnik odrzuceń, negatywnie wpływa to na pozycję w rankingu.

Liczba odtworzeń

Jest to bardzo ważny czynnik wpływający na ranking YouTube. Oczywiście im bardziej popularny jest film, tym większe prawdopodobieństwo, że pojawi się w wynikach wyszukiwania. Warto zaznaczyć, że powyższa zasada sprawdza się jedynie do pozytywnie ocenianych filmów.

Ilość subskrypcji

Im większą liczbę subskrybentów posiada kanał, tym zwiększa się jego „Trustrank”. Jasno z tego wynika, że jeśli nasz kanał będzie posiadał dużą ilość „subów”, to istnieje większe prawdopodobieństwo, że pojawimy się w organicznych wynikach wyszukiwarki. Opierając się na zasadzie call to action, warto w filmie lub opisie zachęcić do subskrypcji kanału.

Inne media społecznościowe

Zawsze warto promować swoje nagrania na najpopularniejszych serwisach społecznościowych, jakimi są Facebook, Google+, Twitter, Pinterest czy LinkedIn. Działania te mogą przyczynić się do pozyskania nowych widzów i subskrybentów. Jeśli prowadzimy jakiegoś rodzaju działania mailingowe, to warto również tam poinformować o nowym materiale oraz poprosić o podzielenie się nim ze znajomymi.

Linki prowadzące do filmu/kanału

Linki są istotnym elementem rankingowym w YouTube. Działa to tak samo jak w pozycjonowaniu tradycyjnych treści – im więcej pozyskamy wartościowych linków do naszego filmu, tym większe mamy szanse na wysoką pozycję w rankingu. Warto również korzystać z kodu osadzenia na zewnętrznych serwisach internetowych. Wysokie zaangażowanie widzów na takich stronach może być ważnym sygnałem dla algorytmu.

Jakość publikowanych materiałów

Myślę, że ten punkt jest dosyć oczywisty. Użytkownicy oczekują materiałów najwyższej jakości i chętniej wybiorą nagranie w jakości HD niż standardowej. Jest to tym bardziej istotne, ponieważ materiały HD są wyróżniane przez serwis YouTube.

Zaangażowanie i interakcja

Nigdy nie powinniśmy zostawiać filmu samego sobie. Jeśli pojawiają się pod nim komentarze, powinniśmy starać się zawsze na nie odpisywać. Jeśli użytkownicy będą mieli świadomość, że osoba po drugiej stronie odpowie im na zadane pytanie, to z większą chęcią uczyni to kolejny raz. W dodatku zawęzi to relacje autor – widz oraz zachęci do subskrypcji kanału.

Jak widać wiele czynników ma znaczenie przy ustalaniu rankingu w wynikach wyszukiwania. Jedne bardziej lub mniej wpływają na pozycję, jednakże zawsze warto o nie zadbać. Oczywiście nie są to wszystkie elementy, ponieważ nikt nie zna dokładnego algorytmu odnośnie pozycji filmów na YouTube oraz proporcji wartościowania tych elementów. Zastosowanie się jednak do powyższych wytycznych powinno znacząco wpłynąć na pozycję filmu w wyszukiwarce. O ile na niszowe frazy czasem wystarczy jedynie właściwa optymalizacja tytułów i opisów, tak przy popularniejszych słowach kluczowych konieczna jest promocja materiałów.

Pamiętajcie jednak, że wszystkie powyższe elementy są niezmiernie ważne, lecz najistotniejsze w tym jest samo nagranie oraz pomysł na kanał. Ludzie oczekują ciekawych, oryginalnych, wartościowych i przystępnych treści. Dopiero połączenie ciekawego contentu z powyższymi wskazówkami może przynieść sukces.

Podobały Ci się te informacje?

Oceń nas!

Średnia ocena: 5 / 5. Liczba głosów: 1

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

Skomentuj