Wpływ recenzji na wyniki wyszukiwania

Marketing internetowy przyczynił się do zmiany sposobu okazywania zaufania konsumentów do danych brandów. Wszelkie opinie na temat produktów lub usług w Internecie są o wiele ważniejsze od tego, co firma sama o sobie pisze. Recenzje umieszczane w przez internautów znacznie wpływają na proces decyzyjny, jak również konwersję.

Komentarze użytkowników są pewnym dowodem zainteresowania daną rzeczą. Zdarza się jednak, że niektóre portale wyłączają możliwość komentowania. Czy taki stan rzeczy może odbić się na rankingu Google? Osobiście uważam, że oceny i opinie nie tylko mają wpływ na podejmowane decyzje, ale jest to również ważny element dla pozycjonowania strony, a dokładniej dla lokalnego rankingu wyszukiwania. Pozytywne, wysokiej jakości opinie o naszym produkcie lub usłudze poprawiają widoczność strony w SERP. Niejednokrotnie sam Google zachęca do wyrażania własnych opinii lub podobnych interakcji.

Recenzje użytkowników są odpowiednikiem wyrażania opinii w realnym życiu. Wielu administratorów usuwa niecenzuralne, niezwiązane z tematem, nieprawdziwe lub nawet nieprzychylne komentarze. Nie można zaprzeczyć, że taka strategia jest słuszna. Musimy przecież pamiętać, że komentarze zostawiane przez użytkowników są indeksowane przez roboty wyszukiwarek. Za treść na stronie odpowiedzialny jest algorytm Panda. Jeśli treści są słabej jakości, to robot przyznaje jej niskie oceny – podobnie jest z komentarzami (choć oczywiście nie z taką samą mocą). Nie można zatem dopuścić do tego, aby nasza strona www była postrzegana przez pryzmat wulgaryzmów, a tym bardziej została zbanowana. Nie jestem jednak fanem usuwania nieprzychylnych komentarzy. Nie należy bać się negatywnych opinii, ponieważ jest to zawsze pewnego rodzaju wyzwanie dla firmy. Konfrontacja ich z tymi pozytywnymi oraz właściwa interakcja z autorem może dobrze wpłynąć na wizerunek naszej firmy. Nie zapominajmy również, że takie komentarze są sygnałem do poprawy usług lub produktów.

Niektóre portale w ogóle nie dają możliwości komentowania. Przyjęcie takiej strategii może w znaczny sposób wpłynąć na pozycjonowanie. Opinie wyrażane przez klientów mogą zawierać przecież frazy kluczowe. Jeśli pozwalamy na dodawanie komentarzy, to moderacja ich jest niezbędna. Ograniczenie ilości znaków również jest pewnym rozwiązaniem, ponieważ jest to utrudnienie dla automatów spamujących, ogranicza ilość śmieciowych wpisów oraz zmniejsza dysproporcję między treścią a linkami wychodzącymi. Trzeba się liczyć jednak z tym, że liczba komentarzy będzie mniejsza oraz może to zniechęcić użytkowników, którzy chcą zadać samo pytanie. Wybór należy do Was.

Czynniki, na które wpływają dodawane przez użytkowników recenzje:

  • Zwiększenie CTR: recenzje przyciągają wzrok. Osoba, która zobaczy pochlebną opinię, zdecydowanie chętniej kliknie w link, aby dowiedzieć się czegoś więcej.
  • Tworzy nową treść: komentarze internautów mogą stać się źródłem nowych treści. Opinie przecież stanowią treść, która po zaindeksowaniu wpływa na wyniki wyszukiwania.
  • Eksponowanie: pozytywne i dobrze wyeksponowane komentarze nie wpływają jedynie na ranking, ale przede wszystkim ukazują pozycję firmy na lokalnym rynku.
  • Linki zwrotne: zaznaczanie swojej obecności na portalach typu „agregaty opinii”, takich jak Yelp – są one źródłem dobrej jakości linków.

 

Opinie są przede wszystkim nieocenioną pomocą dla internautów, przekazując im informacje o faktycznej jakości produktów i usług. Nie zapominajmy również o tym, że dobrej jakości recenzje są dla nas darmową reklamą – marketing szeptany (ang. Advertising word-of-mouth). Warto więc zwrócić uwagę na te działania marketingowe i jak najlepiej je wykorzystać. Przy mądrym zarządzaniu, może okazać się niezbędnym elementem biznesu w Internecie.

Damian Borucki

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
wpDiscuz