Znaczenie i siła content marketingu

Strategia marketingowa składa się z wielu elementów. Jedne z nich przynoszą lepszy bądź gorszy skutek, a niektóre patenty mogą z dnia na dzień stracić na znaczeniu. Dobranie odpowiednich metod wymaga szczegółowej analizy, podczas której należy wziąć pod uwagę masę czynników. Dziś spróbuję nakreślić zagadnienie związane z content marketingiem, czyli marketingiem treści.

Czym właściwie jest content marketing?

Definicja jest dosyć prosta – są to działania marketingowe poprzez tworzenie wartościowych treści w celu przyciągnięcia klienta i jego uwagi. Badania wykazują, że ludzie korzystają z internetu przede wszystkim w celu znalezienia konkretnych informacji i porad. Postanowiono wykorzystać to w marketingu i dystrybuować swoją ofertę za pomocą najbardziej potrzebnych treści. Działania content marketingu obejmują przygotowanie treści dla witryny internetowej i ich aktualizacja, teksty udostępniane w social mediach, blogi oraz wszelkie inne kanały, którymi możemy dotrzeć do potencjalnych klientów. Wszystko zależy jednak od reklamodawcy oraz przede wszystkim profilu grupy docelowej. Pozyskiwanie linków za pomocą content marketingu jest jednym z aspektów, ale marketing treści służy przede wszystkim do budowania wizerunku marki. Należy zauważyć, że teksty tego typu nie są czystą reklamą, lecz mają wzbudzać emocje, zachęcać do zaangażowania i budować pewną więź miedzy marką a klientem. Dane treści muszą być podane w taki sposób, aby odbiorca chciał się nimi dzielić.

Tworząc jednak tekst na potrzeby content marketingu, nie można zapominać o tym dlaczego on powstał, czyli o sprzedaży. Zawsze należy brać pod uwagę tzw. Zerowy Moment Prawdy (ang. Zero Moment of Truth), czyli bodziec, który pozwala zapoznać się z danym produktem lub usługą na długo przed dokonaniem zakupu. Przygotowując taką formę reklamy pod konkretne słowo kluczowe, należy mieć świadomość, jaką intencją kierował się internauta, aby użyć danej frazy.

Jakie korzyści przynosi marketing treści?

Podstawowa korzyść, to oczywiście wzrost ruchu na stronie, co może przełożyć się na wysokość sprzedaży. Jeśli nasze treści będą wartościowe i spowodują pewien ruch, to poprawi się również pozycja strony w wynikach wyszukiwania. Bardzo ważnym aspektem jest zbudowanie zaufania – a co za tym idzie – pozyskanie stałych klientów. Osoba przywiązana do marki jest najbardziej wartościowym klientem. Może ona wpływać na opinie innych, przyciągać nowe leady i robić nam darmową reklamę. Jeśli dana firma zbuduje wokół siebie solidną grupę zaufanych klientów, to ma wspaniałe podstawy do kreowania innych działań marketingowych z ich wykorzystaniem.

Nakłonienie klienta w wejście w interakcję z marką nie jest łatwą sztuką. Aby zbliżyć się do danej grupy docelowej, marka często kreuje się na wyznawcę tych samych wartości, tworząc pewną misję, która przyświeca marce. Wtedy ludzie znacznie chętniej angażują się w działania związane z firmą, która ma podobne przekonania co oni sami, a więc finalnie chętniej od nich kupią towar.

O czym pamiętać i czego unikać?

Każda strategia marketingowa musi mieć swój plan. Należy dokładnie określić grupę docelową i wyznaczyć konkretne cele, które chcemy osiągnąć. Podczas budowania takiej strategii należy zebrać jak najwięcej informacji o naszym potencjalnym kliencie – wiek, pochodzenie, stan cywilny, zainteresowania itd. Pamiętajmy, że każdy tekst powinien być zorientowany na klienta, angażować go i przynosić korzyści – dostarczać wiedzy, pomagać rozwiązać problemy. Wiele firm jednak stara się iść na skróty i powiela treści. Jest to częsty błąd, który przynosi odwrotny skutek – znacznie lepiej jest w ogóle ich nie dostarczać.

Ważnym elementem w dystrybucji treści są media społecznościowe. Wiele firm uważa, że ilość „lajków” jest miernikiem sukcesu. Dostarczanie słabej jakości treści (np. w postaci żartu), może przynosić wiele polubień, lecz nie przekłada się na ilość sprzedaży – a przecież o to głównie chodzi. Kolejnym błędem jest brak spójności w kreowaniu wizerunku. Jeśli dokładnie nie określimy swojego profilu i będziemy tworzyć „mydło i powidło”, to żadna grupa nie będzie mogła się z nami utożsamić. Należy obrać jednolity przekaz i wizerunek budowania marki.

Tworzenie nachalnych przekazów również nie przysporzy nam popularności – a na pewno nie takiej, o którą nam chodzi. To firma musi dopasować się pod grupę, która poszukuje danych informacji, a nie na siłę wciskać ludziom swój towar lub usługi. W content marketingu, tak jak w wielu innych działach, bardzo ważny jest monitoring – od badania aktywności w social media, ruchu na stronie oraz ilości linków doprowadzających, do tego co nas najbardziej interesuje, czyli badania konwersji.

Content marketing w SEO

Trudno mówić o content marketingu nie wspominając o SEO. Choć główne założenia wydają się być różne, to ich gałęzie dosyć często się łączą. Ze względu na regularne zmiany algorytmów Google, działania w tym zakresie są bardzo istotne. Widoczność strony w internecie nie jest już tak łatwo dostępna jak kiedyś. Pewne techniki działające dzisiaj, jutro mogą nie mieć już żadnego znaczenia. Należy więc nie tylko skupiać się na czystych wynikach w rankingu, ale zdobywać popularność w internecie, właśnie przy pomocy content marketingu. Nie od dziś wiadomo, że Google nagradza wartościowe i atrakcyjne treści z punktu widzenia użytkownika internetu. Jeżeli content na stronie będzie uznawany za wartościowy, to witryna zostanie nagrodzona wyższą pozycją w wynikach wyszukiwania. Ważną kwestą jest unikalność – i to w obu tych dziedzinach marketingu. Powielone treści przynosi jedynie szkodę.

Jak wynika z najnowszych badań, zwiększa się liczba użytkowników, która w zapytaniu wpisuje więcej niż 5 słów. Oznacza to tyle, że im większą liczbę wyrazów posiada nasz tekst, tym większą ma szansę na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania – przynajmniej teoretycznie. Oczywiście ogromy wpływ ma jakoś tekstu. Jeśli treść jest słabej jakości, to nawet najdłuższy tekst nie może zbyt wiele zdziałać. Warto zaznaczyć, że długość treści sprzyja w dużej mierze frazom long tailowym. Tak więc długość tekstu może mieć wpływ na pozycjonowanie, lecz nie musi. Do wartościowych treści ludzie chętniej linkują, więc to jest klucz do sukcesu.

Mimo iż content marketing i SEO wydają się być parą idealną, to odpowiednie wykorzystanie ich potencjału nie jest łatwą sztuką. Próba umiejętnego dobrania słów kluczowych i odpowiedni ich procent w stosunku do całości, często może wpływać na czytelność tekstu i jego atrakcyjność. Należy pamiętać, że teksty piszemy dla ludzi, choć wiele osób o tym zapomina i kieruje się niemal wyłącznie myślą o bocie Google. Wszystko wymaga praktyki i ciągłego zagłębiania wiedzy. Dobry content marketing nie jest kwestią przypadku, lecz ciężkiej pracy. Pamiętajcie, stawiajcie na oryginalność. Początkowo nie każdy tekst przyniesie oczekiwany skutek, ale należy próbować i poprawiać swojego skilla.

Podsumowanie

W content marketingu chodzi głównie o zaangażowanie grupy docelowej. Budując swój wizerunek eksperta wzbudzasz zaufanie oraz zwiększasz pozycję swojej marki. Tworzenie pozytywnych relacji z odbiorcą buduje lojalność, co w dalszej perspektywie może wpłynąć na wzrost sprzedaży. Marketing treści jest również nieodzowną częścią SEO, dzięki któremu jesteśmy w stanie zwiększyć ruch na stronie i poprawić  pozycję w wynikach wyszukiwania. Nie ma tu jednak miejsca na sprzedaż bezpośrednią i wszystko zależy od naszej kreatywności. Content marketing zdobywa coraz więcej rynku, jednakże niebawem może być wystawiony na ważną próbę związaną z ostatnio popularnymi fake newsami.

Damian Borucki

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
Tomasz
Admin

Visitor Rating: 5 Stars

wpDiscuz